2011. január 26., szerda

Villanyszámla boilerrel

Nemrég megjött a villanyszámlánk. El voltunk hűlve. És nem csak azért voltunk elhűlve, mert egész télen ne fűtöttünk. Sőt azért voltunk csak elhűlve, mert egész télen nem fűtöttünk, a fogyasztásunk pedig igen magas. És itt nem csak a számla euróban kifejezett végösszege, hanem az elfogyasztott kilowattok száma is magas. Olyan magas, hogy magasabb, mint otthon egyes családi házak havi fogyasztása. Kezdeti ijedséget nyomozás váltotta fel. A legszembetűnőbb az egészben az volt, hogy akármelyik ciprusinak meséltük hihetetlen túlfogyasztásunkat, mind hüledezett azon, hogy milyen alacsony a számlánk. Ezzel mi persze nem elégedtünk meg. Kiszemeltük a legnagyobb fogyasztónak tűnő berendezéseket, és elhatároztuk, hogy több napon keresztül óraállás írogatással egybekötött méréssorozatot indítunk. A nyomozásnak még csak az elején járunk, de már kezd kibontakozni tettesünk képe a ködből.

Volt itt gyanúba keverve villanysütő, mosógép, hűtőszekrény, miegymás. A gyanú árnyéka most mégis a tetőn ücsörgő, meleg-víz ellátásért felelős készülékre vetődik. Mivel cipruson a napos órák száma elég magas, ezért itt általános megoldás a víz melegítésére, hogy elhelyeznek a tetőn egy szerintem szigeteletlen tartályt. A tartályhoz tartozik még egy hőcserélő egység, melynek segítségével a napocska melegíti a tartály vizét. Otthon a köznyelv részben ezt a megoldást hívja napkollektornak.Ez a rendszer az év tíz hónapjában működik is. A maradék kettőben viszont a tartályban a víz hideg marad. Hogy az emberek ebben az időben is komfortosan tudjanak tusolni, a rendszerbe beépítettek egy elektromos rásegítő egységet. Ha nem elég meleg a víz, a melegítő bekapcsol. A rendszer szemmel látható hátránya, hogy a hidegbe kihelyezett szigeteletlen tartályban lévő vizet csak nagyon gazdaságtalanul lehet melegen tartani. Pláne, ha a rendszerre egy hőcserélő is van kötve, ami jelen esetben folyamatosan hűti a vizet. Ezt a problémát a mi lakásunkban is felismerte valaki. Vagy a tulaj, vagy az előző lakó. A nyomozásból mindez nem derült ki, de nem is tárgya annak. Ezért, hogy ne menjen folyamatosan a tetőn egy áramzabáló vízmelegítő, bekötöttek egy időzítőt. Ez olyan elven működik, mint a bárhol kapható konnektorba dugható időzítők. Csak éppen a biztosítéktáblában az egyik biztosíték helyére van beszerelve. Ez az időzítő minden hajnalban bekapcsolt, és fűtötte két órán át a vizet, így reggelre lett komfort.

Először az volt a feltételezés, hogy a rendszer éjszakai áramról megy. Aztán mikor kiderült, hogy az éjszakai áram itt ismeretlen fogalom, akkor kezdtem keresgélni a tényleges megoldást. Miután meglett hogyan lehet kapcsolni a meleg-víz ellátást , csináltunk egy gyors mérés, kalkuláció kombinációt és megdöbbenve konstatáltuk, hogy villanyszámlánk jelentős része megspórolható lenne a reggeli zuhany elhagyásával.

Nyugalom, a téli hónapokra sem szándékozunk büdösek maradni, de a helyzet tarthatatlan, ezért megoldást fogunk keresni rá.

1 megjegyzés:

  1. Megoldás lehet esetleg egy - itthon használatos - szigetelt, beltérben elhelyezett boiler, ami csak akkor van a rendszerbe bekötve (csapok, elektromos kapcsoló), amikor tél van. Ilyenkor a külsö melegítő (hűtő) rendszert esetleg érdemes leválasztani. Ha jön a jóidő, vissza lehet állni a megszokott megoldásra.

    VálaszTörlés